Media

*Handboek School in de samenleving – Peter de Vries
Project Werkbezoek in Rhenen blz 54 en 55 als voorbeeld van een ‘learn around’-project.

Uit de Rhenense Betuwse Courant:

Door Dorthe Boerwinkel

RHENEN – 77 kinderen van de basisscholen Ericaschool en De Springplank bezoeken, voor ze naar de middelbare school gaan, een werkbedrijf in de gemeente Rhenen. Niet om geld te verdienen of voor een dagje uit, maar om zelfvertrouwen op te bouwen. En ze zo voor te bereiden op de stap naar het voortgezet onderwijs.

De Ericaschool start 7 februari met het project. Op 9 maart bezoeken de leerlingen van groep 8 zelfstandig een bedrijf. De Springplank doet mee in het kielzog van de Ericaschool en start een weekje later.

Iedere leerling bezoekt individueel een bedrijf. Ruim dertig bedrijven uit Rhenen, Elst en Achterberg hebben zich hiervoor aangemeld. Op de woensdagochtenden 9 of 16 maart wordt het bezoek afgelegd. Maar het Project Werkbezoek bestaat uit meer dan dit werkbezoek. Het gehele project bestaat uit vier weken. Een heel traject van voorbereiden en evalueren. Dus van het leren opbellen en kennismaken tot een eindverslag en bedankkaartje.

Initiatiefneemster Annemyrte Langenbach startte in 2010 dit project met de Ericaschool. “De leerlingen krijgen op deze manier een idee van wat werken inhoudt. Daarom is het het beste als de leerlingen afzonderlijk een bedrijf bezoeken. Zo doorlopen ze alle stappen zelf: ”Wat het zelfvertrouwen bevordert” Ze benadrukt: “Het doel van het project is om kinderen te leren wat werk is, hoe ze zichzelf presenteren en leren om zelfstandig op iets nieuws af te stappen, voor ze naar het voortgezet onderwijs gaan.”

Maarten Colijn reageert enthousiast als hij als Rhenense ondernemer voor het project wordt gevraagd. “Ik doe heel graag mee. Het is ontzettend leuk om een kind te laten zien hoe je ijs maakt. Ons bedrijf is te klein om hele schoolklassen te ontvangen. Dus één of twee leerlingen is precies goed.”

“Ondernemers vinden het erg leuk om hun werk te laten zien”, is de ervaring van Langenbach. Dit blijkt ook uit de reacties op haar website. Verschillende ondernemers zijn verrast door de zelfstandigheid van de jonge kinderen. Ook zijn mogelijkheden voor een vakantiebaan al besproken. De meeste deelnemers hebben zich voor dit jaar opnieuw opgegeven. Hierbij moet je denken aan bijvoorbeeld de dierenkliniek, tuincentrum, dierentuin, verschillende restaurants, de timmerfabriek op Remmerden of een kapperszaak. De leerlingen kiezen vooraf voor een sector, bijvoorbeeld horeca, en krijgen vervolgens een bedrijf toegewezen.

Met trots noemt Langenbach de deelname van Van Toor dit jaar op herhaling. “Het is voor dit project een bijzonder bedrijf omdat het een bakkerij, winkel en restaurant in een is.” Ilona Willemsen van Van Toor herinnert zich vorig jaar nog goed: “We hebben toen een leerling gehad. We vonden het best spannend, want je weet niet precies wat voor een kind je krijgt. Maar hij ging meteen helpen met het beleggen van broodjes voor een grote cateringorder. Daarna mocht hij meelopen in het horecagedeelte. Totaal niet verlegen stapte hij op de gasten af. Hij kon echt een en ander doen. Het was heel leuk om het vak over te dragen. Dit jaar hebben we weer een leerling. Spannend wie we krijgen. Ik kijk uit naar het kennismakingsgesprek.”


Ouders

Ook ouders zijn enthousiast over het project, zo blijkt uit de reacties op haar website: ‘Het project is een goede stap richting zelfstandigheid en is nog leuk ook.’ Een andere ouder: ‘Onze zoon heeft meer duidelijkheid gekregen over hoeveel werk je moet verrichten om tot het eindproduct te komen en wat de kosten zijn. Dit project heeft zeker zijn ogen al een beetje geopend, wat werken bij een bedrijf betekent. Een leuk project en hoop dat het een toekomst heeft op vele scholen.’


Win-win

Als oa voormalig basisschool lerares weet Annemyrte Langenbach hoe belangrijk dit project is. Om die reden voert ze voor de tweede keer het project uit op vrijwillige basis. En neemt ze voor nu genoegen met een kleine onkostenvergoeding.
Ook weet ze met haar achtergrond goed mee te denken met de leerkrachten. Het project past precies in het schooljaar. “Na de Cito-toets breekt een rustige periode aan. Daarom is het goed om ze juist in deze periode voor te bereiden op de volgende periode.” Ze benadrukt: “Het project levert iedereen iets op: de leerlingen, leraren, ondernemers en de ouders. Het is echt win-win.”

www.projectwerkbezoek.nl


Foto-onderschrift

Annemyrte Langenbach zet zich met hart en ziel in voor het Project Werkbezoek.

Foto: Dorthe Boerwinkel

De Werkbezoekkrant

De informatieve werkbezoekkrant gemaakt door de leerlingen en hun leerkracht kunt u zien door op onderstaande link te klikken: Telt u wel even tot tien, dan kan de krant laden en kunt u hem zien.

Ericaschool:
– groep 8a onder redactie van meester Arnold, kunt u bekijken via deze link: De KrantenMaker: bekijk mijn krant

– groep 8b onder redactie van juf Connie, via deze link:                                         http://www.ericaschool.nl/cat/4042/Werkbezoek

Springplank:

– groep 8 onder (eind-)redactie van meester Mark via: http://despringplank.federatieutrechtseheuvelrug-larm.nl/dynamic/media/15/2011-2012/Krant%20Werkbezoek%20Springplank.pdf


http://www.deweekkrant.nl/pages.php?page=3203287

  1. #1 by Nomi Budding on juni 20, 2016 - 8:41 am

    ik ga woensdag bij moeke stage lopen. en ik heb er heel veel zin in.

    groetjes Nomi.

(will not be published)